STARTER programm on poolel teel – sel nädalal tutvustas Yrjö Ojasaar tiimidele tootedisaini põhitõdesid

Neljapäeval, 6. aprillil kogunesid STARTER programmi osalevad meeskonnad Ideelaborisse, et suurendada oma teadmistepagasit toote- ja teenusedisaini vallas. Noori ettevõtjaid tuli juhendama ja julgustama rahvusvaheliselt kogenud ettevõtja, investor ja start-up mentor Yrjö Ojasaar, kelle käe all oma ideid asuti disainima. 

Yrjö korraldas osalejatele tõelise hands-on töötoa, jagades enda ettevõtjaks saamise lugu, lahates toote- ja teenusedisaini alustalasid ning lastes tiimidel ka oma idee kallal töötada. Lisaks innustas ta pidevalt osalejaid küsimusi esitama ja kaasa rääkima ning ilmestas oma räägitavat näidetega päris elust – see kõik lõi Ideelaboris inspireeriva, mõttelendu igati soosiva õhkkonna!



Õhtu jooksul jagas Yrjö hulganisti kasulikke toote- ja teenusedisaini näpunäiteid:

  • Alati lähtu esmalt kasutajakogemusest ning alles seejärel asu tehnoloogilise lahenduse arendamise juurde.
  • Tee kindlaks, kellele sa lood ehk kaardista oma kasutaja. Hea meede on luua oma kujuteldava kliendi täpne profiil - isegi kui tegemist on B2B või B2G ärimudeliga.
  • Õpi oma klienti tundma. Yrjö pikaajaline kogemus näitab, et edukaks saavad just need ettevõtted, kes teavad, kes on nende klient:  “Kuidas sa saad oma klienti aidata, kui sa teda ei tunne?” 
  • Kujuta ette oma kliendi argipäeva. Enamike inimeste tööpäev on väga tihe (eriti investoritel, näiteks Richard Branson) - kuhu su toode/teenus selles paigutub? 


  • Kaardista kliendi teekond toote või teenuseni (customer journey mapping), lisades kaardile ka kliendi emotsioonid – nii näed hästi ära potentsiaalsed probleemid! Reaalselt teekond kaardistades selgub alati, et see on palju pikem kui esmapilgul näib.
  • Kasuta oma idee arendamisel erinevaid mudeleid (problem-solution fit modelcustomer touchpoint model, customer empathy map  jt) - nii ei jää ükski oluline aspekt disaniprotsessi käigus märkamata.
  • Kunagi ei maksa arvata, et konkurente ei eksisteeri. Alati eksisteerib, kuid konkurents pole sugugi halb nähtus.
  • Võta eeskuju Steve Jobsist ja ütle "ei" - see, mida välja jätta, on vähemalt sama oluline kui see, mida sisse võtta.


STARTER programmi meeskonna Zero Project liikmete meelest tõestas Yrjö töötuba, et kliendikogemus on kahtlemata keskne aspekt, millest oma idee disainimisel lähtuda. „Sai selgeks, et fookusesse tuleb võtta eristumine ja lähtuda sellest, kuidas kliendile oma eripärad silmapaistvaks teha, sõnas tiimi liider Rauno Lustt.


Töötuba läbi viinud Yrjö Ojasaar on rahvusvahelise kogemusega ettevõtja, mentor ja investor, kes on olnud kümnete start-up-firmade sünni juures. Seljatanud eduka juurakarjääri USA-s ja koostöö suurfirmadega nagu Honda ja Ford, tegutseb ta nüüd Solon Partners Ltd eestvedajana ning mentorina Startup Wise Guys ja GameFounders kiirendites. Yrjö on ka üks EstBANi asutajatest ja Eesti suurima äriideede konkurssi Ajujahi žürii liige.





STARTER programmi toetab Euroopa Sotsiaalfond.
Maarja Kordemets
TÜ Ideelabor